Gennem en række kreative aktiviteter sættes historiske begreberne i spil på en nem måde, som er både lærerige og engagerende for eleverne. Begrebskortene kan desuden tilpasses flere niveauer. Her stiller forfatterne Rasmus Kjærgaard Petersen og Søren Borchsenius skarpt på Begrebskort til historie.
Om kort tid udkommer Begrebskort til historie. Hvis I skal fremhæve én ting ved materialet, hvad skal det så være?
Vi har lagt særlig vægt på, at kortene skal være nemme at bruge for lærerne. Det er ikke meningen, at de skal stå og samle støv på en hylde, så derfor har vi lavet en masse aktiviteter, som kan bringe begreberne i spil på en nem måde, og som i de fleste tilfælde blot kræver, at man som lærer husker at medbringe kortene til undervisningen. Vi har lagt vægt på, at øvelserne skal være lærerige og engagerende for eleverne, og at de kan tilpasses til flere niveauer. Øvelserne lægger både op til analyse, indlæring og repetition af begreberne.
Hvad har været den bedste oplevelse i forbindelse med arbejdet med kortene?
Det har som altid været en fornøjelse at arbejde sammen. Det er vores tredje fælles projekt, og hver gang bliver vi bekræftet i, hvor inspirerende det er at se, hvordan forskellige perspektiver og ideer er blevet integreret for at skabe et værdifuldt læringsværktøj. At se projektet udvikle sig fra en idé til en færdig udgivelse har været utroligt tilfredsstillende, og vi ser frem til fremtidige projekter.
Hvad har overrasket jer mest i forbindelse med arbejdet med begrebskortene?
Ved første øjekast virkede det nemt at udvælge begreberne, men hurtigt befandt vi os i et slags dilemma, hvor listen med begreber begyndte at fylde bekymrende meget på den tavle, vi brugte til brainstormen. Desuden viste det sig, at når man først havde valgt at inkludere et begreb, så krævede det i flere tilfælde, at man også inddrog andre, der på den ene eller anden måde stod i relation til det.
Hvad håber I, at eleverne får ud af at arbejde med begrebskortene?
Vi håber, at eleverne får en dybere forståelse af historiske begreber og sammenhænge. Ved at bruge begrebskortene ønsker vi, at de udvikler kritisk tænkning og evnen til at se historiske begivenheder i et større perspektiv. Vi ønsker også, at de får en mere aktiv rolle i deres egen læring og føler sig mere selvsikre i at diskutere og analysere historiske emner, da de med kortene bliver mere fortrolige med at anvende fagbegreber. Vi har forsøgt at gøre historiefagets mange begreber letforståelige og tilgængelige for eleverne. Begrebskortene er designet til at være enkle, brugbare og engagerende, hvilket gør læring mere interaktiv og sjov. Et konkret eksempel er ”Gåsespillet”, hvor eleverne kan repetere begreber, mens de sammen rykker rundt på en specialdesignet spilleplade. En anden mulighed er ”Gæt en person”, hvor eleverne på baggrund af tre begrebskort skal lave en beskrivelse af en historisk person. Efterfølgende skal de andre i gruppen nemlig gætte personen ud fra beskrivelsen.
Hvordan bruger I jeres erfaringer som undervisere i forfatterarbejdet og omvendt?
Vores erfaring som undervisere har været uvurderlig i forfatterarbejdet, da det har givet os indsigt i, hvad der fungerer i klasseværelset. Vi har kunnet trække på vores daglige erfaringer med eleverne for at skabe materiale, der er både relevant og engagerende. Desuden har arbejdet med udgivelsen givet os nye værktøjer og metoder, som vi kan bringe tilbage til undervisningen for at forbedre elevernes læringsoplevelse.
Rasmus Kjærgaard Petersen underviser i historie og dansk på Himmelev Gymnasium. Han er desuden ekstern faglig redaktør hos Systime/Gyldendal og har primært produceret og redigeret undervisningsforløb og opgaver. Han er blevet nomineret til Politikens undervisningspris flere gange. Rasmus har tidligere udgivet Den franske revolution – Triumf eller tragedie, Danmark i Europa (sammen med Jakob Buhl) og Danmark i Europa ARBEJDSBOGEN. Alle udgivet på Systime. Søren Borchsenius er til daglig lektor på Roskilde Gymnasium, hvor han underviser i historie og samfundsfag. Han har tidligere udgivet Medier og spin til samfundsfag på Systime og været ekstern faglig redaktør på diverse udgivelser både inden for historie og samfundsfag hos Systime. |