Nikolaj Petersen og Allan Ahle har skrevet en kort, klar og overskuelig bog, Verdenshistorisk overblik, der giver eleverne forståelse for kronologi og sammenhænge i verdenshistorien. Forfatterne har været særligt optagede af at ramme et sprogligt og fagligt niveau, så alle elever - også de læsesvage og fagligt udfordrede - kan følge med. Her sætte de to garvede forfattere spot på deres nye bog.
Verdenshistorisk overblik er netop udkommet. Hvis I skal fremhæve én ting ved udgivelsen, hvad skal det så være?
Bogen giver et kortfattet, fokuseret og rigt illustreret overblik over verdenshistorien, hvor det visuelle materiale (kort, fotos, kunst m.m.) forankrer tekstens pointer og appellerer til forskellige elevtyper. Denne kondenserede form giver optimal mulighed for, at eleverne kan opnå forståelse for kronologi og sammenhænge i verdenshistorien.
Hvad har I været særligt optaget af i forbindelse med arbejdet med udgivelsen?
Vi har været særligt optagede af at ramme et sprogligt og fagligt niveau, så alle elever - også de læsesvage og fagligt udfordrede - kan følge med. Det indebærer også, at hvert afsnit har et tydeligt læsefokus, der hjælper eleverne til at skelne mellem, hvad der er vigtigt og mindre vigtigt.
Hvad håber I, at eleverne får ud af at arbejde med Verdenshistorisk overblik?
Vi håber, at eleverne får forståelse for kronologi og sammenhænge, og at de i arbejdet med bogen tilegner sig metodiske kompetencer, som de kan bruge til selvstændigt at skabe historisk overblik i andre faglige forløb og i deres hverdag. Til det formål har vi løbende introduceret metodebokse med relevante begreber, fx brud/kontinuitet, aktør/struktur mv. Metodeboksene følges op af øvelser, der træner eleverne i at anvende begreberne.
Hvorfor skal lærerne vælge at arbejde med netop den her udgivelse?
Fordi den er kort, klar og overskuelig, og fordi den ikke bare leverer historisk viden, men også gør eleverne bevidste om, hvilke redskaber de skal kunne anvende for at skabe sig et reelt historisk overblik. Verdenshistorisk overblik opfylder især to formål: Ved at læse enkelte kapitler eller endda afsnit kan forskellige historiske forløb eller perioder bindes sammen med fokus på nogle relevante begivenheder, strukturer og personer. Desuden kan bogen fungere som et kronologisk overblik i løbet af eller til sidst i undervisningsforløbet i historie og KS.
Hvad har overrasket jer mest i forbindelse med arbejdet med udgivelsen?
Hvor svært det er at kondensere verdenshistorien til 160 sider på en måde, der opleves som sammenhængende og forståelig for selv de udfordrede elever i gymnasiet, samt at det er en ret stor udfordring at sikre, at der i en forholdsvis kort bog som Verdenshistorisk overblik også inddrages perspektiver fra andre kulturer end den europæiske/vestlige.
Allan Ahle er lektor i historie, tysk og religion på Odder Gymnasium, mangeårig underviser på fagdidaktik i historie og forfatter til adskillelige lærebøger. Nikolaj Petersen er projektleder på Systime, tidligere lektor i historie og oldtidskundskab ved Egaa Gymnasium samt underviser på teoretisk pædagogikum (fag- og almendididaktik). |