Systime
Tilbage til oversigt
Fælles læringsplatform ser dagens lys

Fælles læringsplatform ser dagens lys

Fem store undervisningsforlag er gået sammen om en fælles platform til digitale undervisningsmaterialer til ungdomsuddannelserne. Vi har talt med Anders Hassing, der er direktør for et af platformens forlag. Han kalder den nye platform undervisningsbøgernes Netflix.

Snart bliver hverdagen lidt lettere for elever og lærere på landets gymnasier, VUC’er og erhvervsskoler. Indtil videre er fem undervisningsforlag nemlig gået sammen om én fælles platform, der giver adgang til deres digitale undervisningsmaterialer. Med alt samlet ét sted, får brugerne et større overblik over deres materialer, mindre surfing rundt mellem forskellige sites og langt mindre at holde styr på, fx kun ét login.

Det er forlaget Systime, der er initiativtager til samarbejdet, der er foranlediget af et stærkt brugerønske.

“Vi er ofte blevet opfordret af vores brugere til at gøre vores platform tilgængelig for andre forlag. De vil bare gerne have alle deres digitale undervisningsmaterialer samlet ét sted”, fortæller markedsdirektør på Systime Birte Ravn Østergaard.

“Og med det nye samarbejde er vi et godt stykke på vej”, bemærker hun.

Man kan meget med iBogen, så nu skal vi ud og prøve grænser!
Anders Hassing, direktør for forlaget Columbus

Medspillende modspillere

Det er forlagene Columbus, Nucleus, Gyldendals Gymnasieredaktion, Systime og Dansklærerforeningens Forlag, der er blevet enige om at komme brugerne i møde med den fælles indgang. Forlagene, der tilsammen sidder på en meget stor del af markedet for digitalt undervisningsmaterialer til ungdomsuddannelserne, vil dog stadig konkurrere på indhold. Men hvorfor samarbejde om platform og distribution med andre forlag, som konkurrerer med hinanden på indholdet?

Anders Hassing, direktør for forlaget Columbus fortæller, at forlaget gerne vil konkurrere på indhold, men ikke på format.

“Populært sagt, så konkurrerer vi om at producere biler, der kører om kap på den samme vej. På platformen kan vores brugere lettere få adgang til læremidlerne fra forskellige forlag ét sted – og det er en stor fordel. Men du stiller det rigtig gode spørgsmål. Et samarbejde med en konkurrent bør da få dig til ryste på hånden? Det er dog en trend, vi kan se inden for mange andre brancher: Netflix er et eksempel på en platform for mange forskellige producenter, samtidig med at Netflix også producerer sit eget indhold. Det giver sådan en netværkseffekt: Netflix får større og større værdi for brugerne, jo mere indhold der lægges på. Hvis Systime er Netflix, er vi måske Disney, ha ha. Spøg til side. Man kan jo også se det som en fordel, at Systime så at sige tager deres egen medicin. Platformen skal jo også fungere bedst muligt for Systimes egne produkter, og vi har lavet en god samarbejdsaftale, der både sikrer parterne og sørger for, at vi har en fælles interesse i at skabe den bedst mulige løsning for vores brugere,” forklarer Anders Hassing.

En platform får større og større værdi for brugerne, jo mere indhold der lægges på.
Anders Hassing, direktør for forlaget Columbus

 

Ikke bare endnu en platform

Platformen er således for langt de fleste elever og lærere en gammel kending. Systimes MinKonto bliver fremover fælles indgang og stedet, hvorfra man tilgår sine digitale titler. MinKonto har over de sidste 10 år fået en betydelig udbredelse og har i dag mere end 400.000 brugere. Med det nye samarbejde kan antallet komme endnu længere op, selvom de fleste af de tre nye forlags brugere formentlig allerede er brugere af Systimes udgivelser også. Deraf gevinsten for alle.

“MinKonto er en robust og driftssikker platform, der hostes i skyen. Vi garanterer en oppetid på 99%, hvilket er et udtryk for, at den kører sikkert og stabilt også gennem perioder med høje spidsbelastninger som fx eksamensperioder. Platformen er udviklet i samarbejde med forfattere, undervisere og uddannelsesinstitutioner”, fortæller Søren Peter Sørensen, digital direktør for Systime Solution, der skal drive den nye fælles platform.

Hos forlaget Columbus, som er startet af undervisere, udvikler de læremidler i tæt samarbejde med undervisere og elever. Og som nicheforlag er det forlagets spidskompetence at levere fagligt og didaktisk tilrettelagt indhold. Og det vil de gerne blive ved med at kunne fokusere på.

“Og derfor er arbejdsdelingen med Systime rigtig god”, pointerer Anders Hassing.

“Systime har i mange år haft en konkurrencedygtig og stabil platform, som har bevist sin levedygtighed, og som har en stor brugergruppe. De vil nu også kunne få adgang til indhold fra os og fra andre konkurrerende forlag,“ forklarer han og vil gerne råde andre forlag til at vurdere, om deres indhold også med fordel vil kunne præsenteres i Systimes format, for så vil han opfordre dem til at tage kontakt. Enten til Systime eller et af de andre forlag.


Sådan ser overblikssiden "Mine materialer" nu ud. De enkelte iBøger vil være mærket med forlagslogo. Brugere med adgang til mange iBøger kan sortere i dem ved hjælp af filtrene til højre, bl.a. et forlagsfilter.

Branchestandard

Ifølge Anders Hassing er det attraktivt for Columbus at kunne udgive på det, der i høj grad er blevet en branchestandard på ungdomsuddannelserne, nemlig iBogs-formatet, som mange brugere er vant til og synes om.

“For forfatterne er det en mulighed – for dem, der ønsker det – at komme tættere på bogens tilrettelæggelse via de værktøjer, som Systime-platformen stiller til rådighed. Og for de nørdede kan jeg tilføje, at Systimes iBøger er skrevet i det samme CMS-sprog, det såkaldte Typo3, som vi allerede bruger, så vi skal ikke ud i noget teknologiskifte”, siger Anders Hassing.


Sådan ser fanebladet "Mine faginteresser" ud nu. Undervisere, der er tilmeldt Systimes PLUSlærer-ordning, har adgang til iBøger til deres fag.

Interaktive bøger

I første omgang vil de fire “nye” forlag udgive nye titler i iBogsformatet og på sigt udvide udvalget med titler fra deres bagkatalog.

Gyldendals Gymnasieredaktion udkommer i løbet af 2019 med xx iBøger inden for ….. Og på Dansklærerforenings Forlag blev den første iBog sat til salg i februar. Endnu 3-5 iBøger er planlagt i foråret 2019.

Også Forlaget Columbus udkommer i løbet af foråret 2019 med en række iBøger til bl.a. Samfundsfag, Historie, Erhvervsøkonomi og International Økonomi.

For forlaget Columbus, som udgiver bøger til samfundsfag, er en dynamisk udgivelsesplatform som Systimes særligt egnet til at udgive til faget samfundsfag, pga. fagets aktualitetsdimension. Anders Hassing peger dog også på, at der i samfundsfag er et meget omfattende, fast kernestof, der forandrer sig langsommere.

“Men jeg glæder mig til, at vi kan udvikle spændende udgivelser, der kan ajourføres meget enkelt”, siger han og tilføjer, at Columbus, der allerede i en del år har arbejdet med film som faglig formidling, er særligt interesserede i interaktive modeller og datavisualisering.

"Man kan meget med iBogen, så nu skal vi ud og prøve grænser!", slutter han.

 

JA, MAN KAN MEGET MED IBOGEN!

  • Søgning på tværs – Noget af det, man kan med iBogsformatet, er bl.a. at søge på tværs af alle de udgivelser, som man har adgang til, uanset om de kommer fra Systime, Nucleus, Columbus eller DLF.
  • Løbende opdateret materiale – nye præsidenter, strukturer og organisationer, fakta kan ændre sig overnight, og det er vigtigt, at undervisningsmaterialer afspejler virkeligheden. iBogen opdateres løbende, så indholdet altid er aktuelt
  • Overensstemmende digital didaktik – når undervisningsmidler er opbygget og struktureret på samme måde, bliver det lettere for undervisere at tilrettelægge undervisningen.
  • Administrationen bliver lettere – den digitale administration af logins til elever og lærere bliver langt nemmere for skolerne. Med kun ét login pr. elev til hovedparten af elevernes digitale bøger, bliver det lidt tunge arbejde med at håndtere licenser fra forskellige forlag lettere.
  • Understøtter digitalisering – Digitale undervisningsteknologier skal integreres på ungdomsuddannelserne, og med en fælles digital platform med opdaterede, søgbare materialer, der indeholder fx video, lyd og interaktiviteter, er skolerne et godt stykke på vej.

Skrevet af: Mette Sabroe Bitsch
Udgivet: 20. april 2019