Questions? Feedback? powered by Olark live chat software
Velkommen til vores nye hjemmeside. Dine iBøger finder du stadig på konto.systime.dk
Systime
Tilbage til oversigt
Giv dine elever indsigt i fortiden, sig selv og deres samtid gennem litteraturhistorien

Giv dine elever indsigt i fortiden, sig selv og deres samtid gennem litteraturhistorien

Forfatterne til Through Literary Landscapes Pia Rørkær Sigh og Niels Randbo Back er lige nu aktuelle i AngloFiles med artiklerne Giv dine elever indsigt i fortiden, sig selv og deres samtid gennem litteraturhistorien og Such, Such are the Joys – at didaktisere litteraturhistorie. Læs uddrag fra artiklerne eller hent som PDF herunder.

UDDRAG fra artiklenGiv dine elever indsigt i fortiden, sig selv og deres samtid gennem litteraturhistorien

Der er efterhånden en del forskning, som viser, at læsning af god skønlitteratur betyder noget for vores indlevelsesevne og empati.
Det gælder den slags dannende litteratur, som med Roland Barthes begreb er “writerly”, hvor vi kommer på arbejde med komplekse karakterer og metasprog. I kontrast hertil står letlæselig og plotdrevet litteratur, der er “readerly”, og som kan fornøje os kortvarigt en mørk vinteraften eller på et håndklæde på stranden.

I engelskfaget skal vi hive håndklædet væk under eleverne og være deres guide ind i ind i et litterært landskab, som de måske aldrig selv ville have besøgt på egen hånd.

Læs artiklerne eller download til brug i din undervisning (PDF). 

 

UDDRAG fra artiklen: Such, Such are the Joys – at didaktisere litteraturhistorie

Didaktiseringen af litteraturhistorie i engelskfaget skal bygge med mange forskellige legoklodser. Nogle klodser er til hjernen, nogle skal ramme følelserne og sanserne, nogle skal give fundament og struktur, nogle skal være dialogiske, nogle skal bidrage med nye erfaringshorisonter, og nogle skal bruges til at bygge videre for at trække paralleller mellem mennesker, tider og ideer. Det må godt føles svært, men der skal også være elementer af “joys”, som artiklens titel med et let omskrevet Orwell-citat indikerer.

Vi giver her et eksempel på en didaktisering af oden “To Autumn” (1819) af John Keats. Vi har valgt John Keats, fordi hans poesi mange steder er hypersensitiv og billedmættet. Den aktiverer alle sanseapparater, rummer en konstant immanent dødsbevidsthed, men er samtidig potent og kraftfuld og ikke mindst ung.

Læs artiklerne eller download til brug i din undervisning (PDF). 

 

Du kan også læse artiklerne i AngloFiles 200 / 2. 2021

Skrevet af: Aysun Eva Ardik
Udgivet: 02 Jun 2021