Questions? Feedback? powered by Olark live chat software
Systime
Tilbage til oversigt
Lad eleverne reflektere i virksomhedsøkonomi

Lad eleverne reflektere i virksomhedsøkonomi

Ny opgavetype i Virksomhedsøkonomi F-C til EUD/EUX åbner kapitlet og trækker på elevernes forforståelse.

De nye refleksionsspørgsmål lyder fx: 

  1. Er din erhvervsskole egentlig en virksomhed?
  2. Opstiller du selv et budget for din egen privatøkonomi?
  3. Du har fået en idé om at importere bøllehatte, som du sælger på din webshop. Hvordan finder du ud af, hvad salgsprisen skal være?
  4. Forestil dig, at du er ansat i en mobil isbar, der kører ud i sommerlandet. Hvad betyder vejret for indkøb, lager og salg?

De didaktiske tanker bag den nye opgavetype er: 

  • At åbne kapitlet og introducere temaet i øjenhøjde
  • At give en appetizer til arbejdet med kapitlet
  • At få eleverne til at bringe deres forudsætninger i spil 
  • At varme op og forsyne med startkabler
  • At skabe dynamik. Spørgsmålene kan diskuteres på klasseniveau, i par, i små grupper eller efter et caféprincip med rotation i grupper
  • At bringe bevægelse ind i undervisningen. Stik eleverne linket og lad dem åbne via smartphone og gå en tur, forud for opsamling i plenum

Find refleksionsopgaverne i introen til hvert kapitel lige efter målene for kapitlet.

Skrevet af: Birgitte Schou – Redaktør
Udgivet: 06 Jul 2021