Idéhistorie er et bredt fag, der kan rumme alt fra atomteknologi til diskussioner om, hvordan man forstår dét at være menneske. Og det er også et af fagets styrker. Sådan siger forfatter Emil Klassner Thun Pedersen, som her stiller skarpt på sin nye bog til faget.
Om kort tid udkommer Kontekst – menneske, teknologi og idéhistorie. Hvorfor har du skrevet denne bog og hvorfor netop nu?
Jeg fik muligheden for at skrive bogen, og så greb jeg chancen. Idéhistorie er et relativt nyt gymnasiefag, så der er ikke skrevet så meget til faget endnu på gymnasieniveau. Det ville jeg gerne gøre op med.
Bogen har fokus på fagets mange metoder, og hvordan de kan anvendes i praksis. Derfor har jeg arbejdet meget med at få et bredt kildemateriale, cases og kapitler med i bogen, som fagets metoder kan anvendes på. Jeg synes, at det er vigtigt, at en lærebog er anvendelsesorienteret, og jeg håber, at Kontekst - menneske, teknologi og idéhistorie kan blive udgangspunktet for fordybelse i faget.
Hvad har været den bedste oplevelse i forbindelse med arbejdet med udgivelsen?
Jeg har nydt tiden til fordybelse. Bogen kommer vidt omkring og dykker ned i alt fra romersk beton til atomteknologi, så jeg har da også lært noget selv. På den måde håber jeg da, at bogen kan blive afsæt for fordybelse i teknologier og idéer i forskellige kontekster.
Hvad har du været særligt optaget af i forbindelse med dit arbejde med Kontekst – menneske, teknologi og idéhistorie?
Titlen afslører det faktisk. Målet med bogen har været at indsætte mennesker, teknologier og idéer i en historisk kontekst. Bogen er derfor semi-kronologisk i sin opbygning, men nogle kapitler springer også i tid. Bogens hovedpersoner er nemlig ikke de klassiske aktører som konger og statsmænd. I stedet indtager idéer og teknologier rollen som hovedpersoner i bogen, og det er dem, man følger i forskellige tider og perioder.
Hvad inspirerer dig i forfatterarbejdet?
Jeg har været meget optaget af at skrive en "hel" bog. Det har været meget vigtigt, at de metoder, som bliver præsenteret i bogen, ikke kommer til at leve livet som ren teori i metodeafsnittet, men at de faktisk bliver anvendt. Bogen er anvendelsesorienteret og derfor består bogen også af cases og kapitler, som metoderne kan anvendes på.
Hvad er styrken i dit fag?
Styrken i faget er, at det lægger op til selvstændighed og projektarbejde, og på den måde låner faget meget af det, der også er htx-uddannelsens styrke. Faget veksler mellem projektarbejde, selvstændighed, ekskursioner og klassearbejde. Det giver den mulighed, at faget kan opleves som levende og ikke en død ting i en bog.
Det er et meget bredt fag, og det er også et af fagets styrker. Det er et fag, der kan rumme alt fra atomteknologi til diskussioner af, hvordan man forstår det at være menneske. Det synes jeg er fedt, og det er min oplevelse, at eleverne bruger faget til at sætte sig selv og de andre fag i perspektiv.
Emil Kessler Thun Pedersen er til daglig gymnasielærer på VID Gymnasier i Grenaa og Rønde, hvor han underviser i idéhistorie, dansk og historie. |