Questions? Feedback? powered by Olark live chat software
Systime
Tilbage til oversigt
Nye røster fra Kunstens stemmer

Nye røster fra Kunstens stemmer

I efteråret lancerede vi iBogen Kunstens stemmer, en grundbog til billedkunst. Med en symfoni af stemmer fra kunstens verden giver den et nuanceret billede af kunst og visuel kultur. Forfatter Lise Mark har nu lagt sidste hånd på et nyt kapitel, der handler om samlinger og det at samle. Det lægger op til bl.a. at inddrage den verserende debat om Frederik V statuen, der endte i Københavns havn.

Selvom det ikke er mere end et halvt år siden, iBogen Kunstens stemmer blev lanceret, holder forfatter Lise Mark ikke fri fra skriveriet. Hun lægger løbende aktuelt stof ind i udgivelsen. Et eksempel er hentet fra første Corona-lockdown i marts 2020, hvor et hold elever arbejdede med en collage-øvelse fra bogens kapitel om Byen. De skulle visualisere "den dystopiske by".

“Eleverne skabte nogle helt unikke og højaktuelle Corona-dystopiske cityscapes, fx af mennesketomme storbyer, som de sendte mig. De var ret fantastiske, så jeg lagde dem prompte ind i bogen som inspiration til andre elever. Det er jo herligt med et dynamisk format som iBogen, som kan gribe sådanne muligheder, når de byder sig”, fortæller hun.

Jeg forsøger at tilrettelægge stoffet, så jeg kan stimulere elevernes lyst til at skabe og eksperimentere med visuelle udtryksformer, der ikke nødvendigvis ender ud i et flot og færdigt værk eller én analytisk sandhed. Og her er interaktivitet klart vejen frem for at få eleverne til at engagere sig.

Nyt kapitel – nye stemmer – ny relevans

Det nye kapitel omhandler det at samle og måder at arbejde med samlinger på i kunst og visuel kultur før og nu. Der indgår interviews og eksempler på en lang række samler-stemmer, fra private samlere, kunstnere, gallerister (både etablerede gallerier og innovative pop-up eller frilufts-gallerier), offentlige institutioner, museer med mere.

“Det nye kapitel inddrager dermed museologiske analysemetoder og teorier, der er særligt relevante for B- og A-niveauet. Kapitlet belyser desuden højaktuelle kunstpolitiske temaer, for eksempel debatten om kønsrepræsentation på museer og gallerier og den famøse happening med Frederik V i Københavns havn som et eksempel på, hvad institutionel samlings- og udstillingspraksis kan rejse af problemstillinger, fordi samlinger/udstillinger kan ses som identitetsmarkører”, forklarer Lise Mark.

 

F A K T A

Som i bogens øvrige kapitler indgår

  • Øvelser, der integrerer praksis og teori
  • Interaktiv tidslinje om kunstsamlinger før og nu
  • Interaktive øvelser og værktøjer
  • Projektressourcer, bl.a. innovative re-designs af samlinger

 

Kunstens stemmer er struktureret, så den kan læses ud fra forskellige vinkler. Eleverne kan både arbejde med en række traditionelle temaer som fx kroppen og byen og en række utraditionelle som fx det ustyrlige og det at samle. Hvert tema bliver belyst gennem de forskellige stemmer og vinkler fra kunstens verden. Man kan således vælge at læse tematisk eller fordybe sig i en eller flere tilgange til kunst. Det kan styrke elevernes metodebevidsthed og forståelse for, at forskellige tilgange giver forskellige resultater.

Lise Mark i snak med billedkunstlærere.

 

 

Skrevet af: Mette Sabroe Bitsch
Udgivet: 18 Jun 2021