Vil du gerne sætte nutidens #metoo-problematikker og magtrelationer under debat i undervisningen?
Vil du gerne sætte nutidens #metoo-problematikker og magtrelationer under debat i undervisningen?
Det har du nu muligheden for med udgangspunkt i Laura Ringos højaktuelle sorte komedie Grundtvig er død, som udspiller sig i højskolemiljøet.
På Litteraturportalen finder du bl.a. uddrag fra værket med tilknyttede opgaver.
Aktualitetsforløbet er frit tilgængeligt frem til d. 1. februar 2022 og er udarbejdet af litterær konsulent Gita Pasternak og Cecilie Ruby Tolstrup, lektor på Silkeborg Gymnasium.
Romanen Grundtvig er død af forfatteren Laura Ringo er en sort komedie om magt, begær og uindfriede ambitioner i en højskoleboble langt fra virkeligheden.
2 typer kurser:
1) Oplæg om Grundtvig er død med oplæsning og efterfølgende debat (varighed 1 time)
Laura Ringo læser op fra romanen Grundtvig er død og fortæller om skriveprocessen og de dilemmaer, som romanen tager op om blandt andet magt, sex og grænser, særligt på højskolerne. Efterfølgende er der mulighed for spørgsmål og debat.
Oplægget kan være for hele skolen, flere klasser eller en enkelt klasse.
2) Skriveworkshop med en klasse (varighed 1,5 timer)
Laura Ringos tilgang til at undervise eleverne i at skrive fiktion har baggrund i hendes erfaringer som litteraturlærer på Krabbesholm Højskole. Med udgangspunkt i kortere skønlitterære tekster (det kan være tekster, som du som lærer eller klassen selv vælger) udarbejder Laura Ringo kortere skriveøvelser til eleverne, som eleverne skriver, før selve workshoppen finder sted.
Under selve workshoppen laver Laura Ringo kortere tekstlæsninger af elevernes tekster i samtale med klassen.
Skriveworkshoppen er for en enkelt klasse.
Pris: 5000 kr. transportudgifter, som afregnes direkte med forfatteren. Book et kursus ved at kontakte Laura Ringo direkte på mail: lauramarieringo@gmail.com NB: Der er også mulighed for at skolen tilrettelægger kursets indhold i samarbejde med Laura Ringo. Pris for individuelt kursus aftales indbyrdes. |