Generativ AI rummer mange læringsmæssige potentialer, men kommer også med en række uhensigtsmæssige egenskaber, netop når det gælder læring og undervisning. På Systime arbejder vi på at stille læremidler til rådighed, der kan hjælpe lærere og elever med ikke kun at forstå AI, men også at arbejde med teknologien i en faglig hensigtsmæssig kontekst. De første AI-interaktiviteter vil snart være at finde i udvalgte iBøger.
Siden ChatGPT og andre sprogmodeller blev gjort tilgængelige, har de fundet vej ind i klasselokalerne, hvor de bruges på en ikke altid hensigtsmæssig måde. Et vigtigt skridt lige nu er derfor at lære eleverne at anvende AI-redskaber kritisk og konstruktiv. Indtil videre er det op til den enkelte lærer at håndtere de nye AI-redskaber i klassen, men mange står uforberedte, fordi udviklingen af nye AI-redskaber er gået og stadig går lynhurtigt.
Vi ser det derfor som en del af vores opgave at hjælpe lærere med at klæde eleverne på til at arbejde med disse værktøjer ved at udvikle og implementere indhold, opgaver og øvelser i vores læremidler, der behandler området på en faglig relevant måde. Ved at arbejde med opgaverne lærer eleverne, hvordan kunstig intelligens fungerer, hvilke hensigtsmæssige måder de kan arbejde med AI på, ligesom de skal lære at tage kritisk stilling til det output, som sprogmodellerne genererer.
AI-interaktiviteter
Helt i tråd med ekspertgruppens anbefalinger, eksperimenterer vi med at udvikle AI-baserede interaktiviteter, der kan understøtte elevernes læring. De første AI-baserede læringsaktiviteter er på vej i vores iBøger – elever kommer fx til at kunne udforske et specifikt digt, øve sig i at identificere påstand, belæg og hjemmel i et argument eller at få feedback på konstruktionen af egne argumenter.
AI-teknologier har nemlig potentiale til at forbedre læring, fx ved at personalisere læring og øge elevernes motivation. Vi eksperimenterer derfor også med at udvikle AI-baserede interaktiviteter, der stilladserer elevens læreproces ved at give feedback og stille spørgsmål frem for at give svar.
Hver AI-interaktivitet er tilpasset en specifik didaktisk brug og for at være i trit med virkeligheden har vi fx haft vores AI-baserede digtanalyse til tjek i en undervisningssammenhæng. Noget af det, læreren kunne observere, var, at interaktiviteten støttede eleverne og gjorde dem mere sikre i deres analyse. Derudover kunne læreren konstatere, at flere elever end sædvanligt deltog i opsamlingen, hvor de også brugte flere fagbegreber, end de ellers ville have gjort.
Vores tilgang til AI og AI-baserede interaktiviteter er således helt i tråd med de anbefalinger, som ekspertgruppen kom med her i foråret, nemlig at det er nødvendigt og produktivt at integrere brug af teknologien i undervisningen, når det giver fagligt mening og tilfører merværdi til elevernes udvikling af viden og færdigheder.
Vil I eksperimentere med os?
I den kommende tid vil vi præsentere jer for flere af de AI-baserede læringsaktiviteter, som vi eksperimenterer med. Vi håber, at I og jeres elever er med på at samarbejde med os ved at teste de aktiviteter, vi lægger ud. Jeres feedback kan gøre aktiviteterne endnu bedre.
Som uddannelsesforlag har vi påtaget os et kæmpe ansvar overfor elever og lærere med at udvikle og levere læremidler af høj kvalitet med indhold, der er uomtvistelig pålidelig, faktatjekket, opdateret osv. Derfor gør vi også tydeligt opmærksom på de steder i læremidlerne, hvor der findes AI-baserede læringsaktiviteter.
Vi ser ikke ny teknologi som et mål i sig selv, men som et middel til at sikre kvalitet og konstruktiv udvikling i undervisningen. Og da vi ikke kender det fulde potentiale af AI i undervisningen, farer vi med lempe, samtidig med at det er nødvendigt at forsøge at forstå de nye redskaber ved at eksperimentere, undersøge og blive klogere på AI og dets læringsmæssige potentialer.
Har I lyst til at høre mere om vores tilgang til AI og vores AI-baserede læringsaktiviteter, så kommer vi meget gerne forbi jeres skole med seneste nyt. Så kontakt os endelig, hvis ovennævnte har vakt jeres interesse.