Systime
Tilbage til oversigt
Voilà: Grundbog, øvebog og facitbog nu som samlet iBog

Voilà: Grundbog, øvebog og facitbog nu som samlet iBog

Med iBogen Voilà: Den nødvendige grammatik har vi slået grundbog, øvebog og facitbog sammen i en og samme udgivelse. På den måde er både det teoretiske og det praktiske samlet et sted. Derudover er mange af opgaverne blevet lavet interaktive og selvrettende.

Letforståelig og let anvendelig

Voilà er tænkt som en letforståelig, let anvendelig basisbog til den grammatik, der er nødvendig til de gymnasiale niveauer, således at eleverne bliver udstyret med redskaber til at kunne tale og skrive et "rimelig korrekt og varieret fransk".

Tanken med iBogen er, at man starter med øvelserne, hvor mange af dem er gjort interaktive og selvrettende. Øvelserne er bygget op efter den induktive metode, for at eleverne – så vidt muligt – selv skal kunne finde frem til de grammatiske regler. Begrundelsen for dette er, at hvis du selv finder frem til reglerne via udvalgte eksempler, tager du dem bedre til dig, forstår dem bedre og husker dem også bedre. "Mieux on comprend, mieux on apprend". 

Nogle gange kan det være (for) svært at knække koden selv, så må læreren selvfølgelig træde til. Man kan også til hver en tid slå op i afsnittene med paragraffer. Men anbefalingen er, at eleverne opfordres til at klare sig uden opslag så længe som muligt.

Paragrafferne kan også bruges som opslagsværk uafhængigt af øvelserne.

Bred vifte af opgavetyper

Øvelserne i Voilà er lavet i et letforståeligt, mundret fransk og er ofte relateret til elevernes verden. Der er en bred vifte af øvelsestyper, og der er flere muligheder for undervisningsdifferentiering. Eleverne vil møde forskellige former for indsætningsøvelser, opgaveløsningsøvelser, kreative opgaver og oversættelser fra dansk til fransk. Sammen med øvelserne er der indbygget lærerhenvendte elementer, hvor læreren kan se de forskellige facit og forklaringer og derved få støtte i gennemgangen af løsningerne.

Indbygget progression og mulighed for undervisningsdifferentiering

Der er indbygget progression i opgaverne. Det er ikke tanken, at alle øvelser skal løses på én gang, men at man løser en del af dem i starten og fortsætter senere med de følgende opgaver som repetition og afslutning. Det er heller ikke tanken, at alle elever nødvendigvis løser alle/de samme opgaver. Der er mulighed for undervisningsdifferentiering. 

God fornøjelse med iBogen Voilà!

 

Skrevet af: Niels Ejner Randbo Back
Udgivet: 26. september 2022